ІНКЛЮЗИВНИЙ ПІДХІД У РОЗВИТКУ МУЗИЧНО-ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ СТУДЕНТІВ МУЗИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
PDF

Ключові слова

музично-творчі здібності, інклюзивна освіта, музична освіта, музичні спеціальності, творчий потенціал. musical and creative abilities, inclusive education, musical education, musical specialties, creative potential.

Як цитувати

П’ЯВКА, К. М. (2025). ІНКЛЮЗИВНИЙ ПІДХІД У РОЗВИТКУ МУЗИЧНО-ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ СТУДЕНТІВ МУЗИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (2), 137-141. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.2.17

Анотація

У даній статті розглянуто інклюзивний підхід у розвитку музично-творчих здібностей студентів музичних спеціальностей, окреслено теоретичні основи інклюзивної освіти та її вплив на музичне навчання. Описуються індивідуальні методики навчання студентів з особливими освітніми потребами, роль викладача у цьому процесі, а також практичні методи і прийоми для розвитку творчого потенціалу. Висвітлено перспективи впровадження інноваційних підходів та технічних засобів у музичну освіту. Демократизація, інклюзивність, академічна свобода, варіативність освітніх траєкторій, стійкість, емпатійність – цивілізаційно визначені ціннісні та методологічні детермінанти оновлення змісту та технологій мистецької та музично-педагогічної освіти в Україні набули особливої актуальності у зв’язку з інтеграцією національної системи вищої освіти у Європейський простір вищої освіти та Європейський дослідницький простір. Невід’ємною характеристикою мистецького освітнього простору (за Г. Падалкою) є досягнення демократичного характеру підготовки майбутніх фахівців, що передбачає відмову від виняткового орієнтування на «трудовий спосіб життя» та більш гармонійне збалансування дотримання вимог державного стандарту вищої мистецької освіти та забезпечення права студента на вільний вибір індивідуальної траєкторії професійного зростання під час навчання, врахування індивідуальних освітніх потреб.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.2.17
PDF

Посилання

Кірнарська Д. Психологія спеціальних здібностей: Музичні здібності. Таланти ХХІ століття, 2004.

Клименко В. Психологія творчості: навч. посіб. Центр навчальної літератури, Київ, 2006. С. 480.

Концепція розвитку педагогічної освіти, 2018. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennyakoncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti

Blair, Deborah. Learner agency: To understand and to be understood. British Journal of Music Education. 2009. 173–187 p.

Alice M. Hammel, Ryan M. Hourigan. (2017). “Teaching Music to Students with Special Needs: A Practical Resource”. Oxford University Press. 209 p.

P. Sh. Campbell (2018). Music, Education, and Diversity: Bridging Cultures and Communities. Тeachers College Press, 2018. 214 p.

Joseph N. Straus.»Extraordinary Measures: Disability in Music» (2011). Available: https://www.researchgate.net/publication/262094041_Extraordinary_Measures_Disability_in_Music_by_Joseph_Straus

Зязюн І. А., Кудінова О. І. Музична освіта в умовах інклюзії: методичні аспекти. Вісник педагогічних наук України. Випуск № 6. 2021. С. 48–53.

Базиль В. О. Проблеми впровадження інклюзивного навчання в музичну освіту України. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. Випуск № 3 . Київ, 2020. С. 112–119.

Чепурна О. М. Теоретичні засади розвитку музично-творчих здібностей у контексті інклюзивної освіти. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 14: Теорія та методика мистецької освіти. 2020, С. 130–135.

ЮНЕСКО. Інклюзивне навчання та його вплив на розвиток студентів у сфері мистецтва. Париж : UNESCO, 2018. С. 145.