ANALYSIS OF THE CONCEPT OF FOREIGN LANGUAGE PROFESSIONAL COMMUNICATIVE COMPETENCE IN DOMESTIC AND FOREIGN SCIENTIFIC AREAS
PDF (Українська)

Keywords

компетентність, іншомовна комунікативна компетентність, компоненти іншомовної професійної комунікативної компетентності. competence, foreign language communicative competence, components of foreign language professional communicative competence.

How to Cite

ПОДОЛЯК, М. В. (2023). ANALYSIS OF THE CONCEPT OF FOREIGN LANGUAGE PROFESSIONAL COMMUNICATIVE COMPETENCE IN DOMESTIC AND FOREIGN SCIENTIFIC AREAS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (4), 36-44. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.4.6

Abstract

The article deals with the problem of the concept of foreign language professional, communicative competence. The definitions of such concepts as competence, communicative competence, and foreign language communicative competence are given. It is determined that the concept of the competency approach was initiated in the mid-1960s in the United States of America in teacher training programs. Based on scientific research by Ukrainian and foreign scientists, the concept of foreign language professional communicative competence is defined, which is explained as a set of knowledge, abilities, skills, and experience that were formed in the process of training a person in foreign languages and special (subject) components intended for narrowly professional, interpersonal, intercultural communication. The components of communicative competence are defined. It has been demonstrated that the result of the formation of professional foreign language communicative competence is the ability of a specialist and professional to skillfully, effectively, and appropriately use knowledge of a foreign language in the process of communication in the relevant field. It was determined that foreign language professional, communicative competence consists of the following interrelated components: linguistic and professional, which includes all the means and elements of language and speech that a person must know to communicate. This is the language that the specialist will use in future professional communication; sociocultural involves the specialist’s ability to use the language correctly, appropriately, and skillfully in the relevant society or country. It contributes to a better understanding and expression of one’s thoughts by a specialist; pragmatic – principles of formation, organization, and structuring of messages. Presupposes the ability to speak logically and correctly so that the interlocutor can fully understand the message encoded by the speaker. It was determined that for foreign language professionals, communicative competence is formed based on the acquired knowledge in the specialty since it is impossible to learn professional terms and the expediency and correctness of their use without knowing their meaning.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.4.6
PDF (Українська)

References

Бойчевська І. Б. (2018) Особливості формування іншомовної компетентності студентів під час вивчення другої іноземної мови у вищому навчальному закладі. Сучасна іншомовна освіта України та зарубіжжя: стан, виклики і перспективи: матеріали І Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (24–25 жовтня 2018 року, м. Глухів). Глухів. С. 28–31.

Бусел В. Т. (2005) Великий тлумачний словник сучасної української. Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун ». 2005. 1728 с.

Волошина О. В. (2017) Іншомовна комунікативна компетентність студентів-аграріїв у незалежній Україні. Сільське господарство та лісівництво. Серія «Психолого-педагогічні проблеми аграрної освіти». № 6. Т. 2. С. 204–212.

Вороніна Д. А. (2017) Зміст та структура іншомовної комунікативної компетентності сучасних фахівців. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. № 8. С. 17–20.

Вступне слово до Проекту Тьюнінг – гармонізація освітніх структур у Європі. Внесок університетів у Болонський процес (2020) Tuning Project. European Commission. 108 с. URL: https://www.unideusto. org/tuningeu/images/stories/documents/General_Brochure_Ukrainian_version.pdf

Галицька М. М. (2015) Складові комунікативної компетентності студентів вищих навчальних закладів. Освітологічний дискурс. № 2(10). С. 39–48.

Гриджук О. Є. (2018) Теоретико-методичні засади формування мовнокомунікативної компетентності майбутніх фахівців лісотехнічних спеціальностей : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02. Херсон. 517 с.

Державний стандарт базової середньої освіти (у редакції від 30 вересня 2020 р. № 898) (2020). URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyiserednoyi- osviti

Задунайська Ю. В. (2018) Формування професійної іншомовної комунікативної компетентності майбутніх учителів початкової школи. Соціально-гуманітарний вісник. Вип. 23. С. 30–34.

Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання (2003) Науковий редактор українського видання доктор пед. наук, проф. С. Ю. Ніколаєва. Київ : Ленвіт. 273 с. URL: http://www.khotiv-nvk.edukit.kiev.ua/Files/downloads/zagalnoyevrop_rekom.pdf

Іванчук Г. (2016) Іншомовна комунікативна компетентність як складова професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. № 4 (58). С. 267–274.

Ковальчук І. С. (2018) Формування професійно-комунікативної компетентності майбутніх офіцерів у процесі вивчення гуманітарних дисциплін у вищих військових навчальних закладах : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Житомир. 142 с.

Костенко Н. І. (2012) Особливості формування іншомовної комунікативної компетентності у студентів ВНЗ нефілологічних спеціальностей. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». № 5. С. 86–89. 14. Куликовський С. (2014) Генеза поняття «компетентність» у європейській та українській педагогічній науці. Людинознавчі студії. Збірник наукових праць ДДПУ ім. Івана Франка. Серія: Педагогіка. № 29. Ч.1. С. 92–103.

Кухта І. В. (2010) Іншомовна компетентність у контексті формування комунікативної культури студентів у процесі вивчення іноземної мови. Вісник Вінницького політехнічного інституту. №4. С. 27–32.

Лейко С. В. (2013) Поняття «компетенція» та «компетентність»: теоретичний аналіз. Педагогічний процес: теорія і практика. Вип. 4. С. 128–135.

Миронець Д. К. (2018) Зміст формування іншомовної комунікативної компетентності особистості в сучасних умовах. Імідж сучасного педагога. 2018. № 6. С. 73–76.

Бабин І. І., Болюбаш Я. Я., Гармаш А. А. й ін.; за ред. Табачника Д. В. і Кременя В. Г. (2011) Національний освітній глосарій: вища освіта: Київ : ТОВ «Видавничий дім Плеяди». 100 с.

Онацький Є. (1960) Українська мала енциклопедія. Книжка VI. Літери: Ком-Л. Буенос-Айрес : Адміністратура УАПЦ в Арґентіні, 1960. 130 с.

Павелків К. (2019) Іншомовна комунікативна компетентність майбутніх фахівців соціальної сфери: структура та зміст. Інноватика у вихованні. № 9. С. 193–202.

Перевознюк Н. М. (2013) Структура іншомовної професійно-ділової комунікативної компетентності майбутніх економістів. Наука і освіта. № 1–2. С. 197–201.

Сисоєва С. О. (2015) Новий закон України «Про вищу освіту»: дискусійні аспекти наукового тезаурусу. Освітологічний дискурс. № 3. С. 261–269.

Морозов С. М., Шкарапута Л. М. (2000) Словник іншомовних слів. Київ : Наукова думка. 680 с.

Білодід І. К. та ін. (1970-1980) Словник української мови : в 11 т. Київ : Наукова думка. Т. 4: І–М. ред. А. А. Бурячок, Г. М. Гнатюк, П. П. Доценко (1973) Київ : Наукова думка. 840 с.

Соломко З. К. (2018) Рецептивна лексична компетентність у складі фахової іншомовної комунікативної компетентності. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Сер. 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. Вип. 60. Т. 2. С. 137–141.

Ставицька І. В. (2013) Іншомовна компетентність: місце дефініції у термінологічному полі сучасних наукових суджень. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. № 4. С. 280–286.

Чернюк Т. (2017) Сутність і структура іншомовної комунікативної компетентності фахівця з фізичної культури і спорту. Витоки педагогічної майстерності. Вип. 19. С. 358–363.

Чорнобай В. Г. (2021) Іншомовна комунікативна компетентність для сучасного майбутнього фахівця. Сучасні досягнення вітчизняних вчених у галузі педагогічних та психологічних наук : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 5-6 берез. 2021 р.). Київ : ГО «Київська наук. організація педагогіки та психології». С. 95–97.

Acar A. (2005) The «Communicative Competence» controversy. Asian EFL Journal. URL: https://www.researchgate.net/publication/334319185_The_Communicative_Competence_Controversy.

Canale M. (1983) From Communicative Competence to Communicative Language Pedagogy. Language and Communication. London : Longman. Р. 2–14. URL: https://books.google.com.ua/books?hl=uk&l r=&id=iWDXAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA2&dq=foreign+language+communicative+competence&ots=f1- Gc73cML&sig=CVZu9fLd4KDh5Z1E5kPCI7nBrJ8&redir_esc=y#v=onepage&q=foreign%20language%20 communicative%20competence&f=false

Celce-Murcia M. (2008) Rethinking the Role of Communicative Competence in Language Teaching. Intercultural Language Use and Language Learning. Р. 41–57. URL: https://doi.org/10.1007/978-1- 4020-5639-0_3

Embark S. (2013) Understanding Communicative Competence. University Bulletin. No 15. Vol. 3. P. 101–110. URL: https://www.academia.edu/9476445/Understanding_Communicative_Commpetence

Hymes D. (1972) On Communicative competence. Sociolinguistics. Р. 269–293. URL: https://search.iczhiku.com/paper/4xqQYCyZ70pBcLxU.pdf

Larsari V. N. (2011) Learners’ communicative competence in English as a foreign language (EFL). Journal of English and literature. Vol. 2(7). Р 161–165.

Savignon S. J. (1976) Communicative competence: Theory and classroom practice. Conference on the teaching of foreign languages. Detroit. April 23. 23 p.