ПОВЕДІНКОВІ ЗРАЗКИ, ВКЛЮЧАЮЧИ РОЗУМІННЯ ПРАЦІ, ТА ДОСВІД ЇХ ПЕРЕДАЧІ ШЛЯХОМ ПЕДАГОГІКИ ЧИТАННЯ
PDF (English)

Ключові слова

поведінкові паттерни, педагогіка читання, якісний контент аналіз, GTM-кодування, Харківська губернія, Христина Данилівна Алчевська. behavioral patterns, reading pedagogy, qualitative content analysis, GTM-coding, Kharkiv province, Khristina Danilovna Alchevskaya.

Як цитувати

KOSTENKO, O. V. (2022). ПОВЕДІНКОВІ ЗРАЗКИ, ВКЛЮЧАЮЧИ РОЗУМІННЯ ПРАЦІ, ТА ДОСВІД ЇХ ПЕРЕДАЧІ ШЛЯХОМ ПЕДАГОГІКИ ЧИТАННЯ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 189-200. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.27

Анотація

У даній статті аналізуються приклади поведінкових паттернів робітників та селян кінця 19 – початку 20 століття у Харківській губернії на матеріалах для читання приватної недільної школи Христини Данилівни Алчевської. Окремо розглядається тогочасний концепт праці та розкривається історичний досвід використання читання в якості інструменту для передачі поведінкових зразків цільовій аудиторії. Описаний історичний метод іменується у статті педагогікою читання. Вивчення поведінкових зразків проходило в рамках інтерпретативної парадигми. До вибірки увійшли усі матеріали «Книги дорослих» [«Книга взрослыхъ»], два томи збірки «Що читати народу?» [«Что читать народу?»] та записки вчительок, що були задіяні у приватній недільній школі Христини Данилівни Алчевської. Для аналізу матеріалів був використаний метод якісного контент-аналізу та GTM-кодування. Результати дослідження показали, що до основних поведінкових паттернів відносилися віра у вищу справедливість, самопожертва, відносність багатства та щастя, засудження людських пороків, таких як лінощі чи хвастощі. Всі поведінкові зразки мали у своїй основі християнську новозавітну етику. Праця також розглядалася у християнському контексті як невід’ємна життєва складова кожної людини. Навчальний метод педагогіки читання полягав у підборі матеріалів для читання, їх спільному аналізі та інтерпретації у групі. При виборі матеріалів зверталася увага, в першу чергу, на належний рівень складності, а також на потреби та інтереси цільової аудиторії. З точки зору практичного застосування результатів цього дослідження, досвід педагогіки читання може бути використаний в сучасній педагогіці, наприклад, для навчання соціальних груп із інтеграційними труднощами, як-от мігрантів або осіб з девіантною поведінкою. Стаття може бути корисною для студентів, аспірантів, науковців та всіх тих, хто цікавиться історією педагогі- ки, приватних недільних шкіл, особливостями виховання неписьменного населення, педагогікою читання, розвитком концепції праці наприкінці 19 – початку 20 століття в Харківській губернії.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.27
PDF (English)

Посилання

Бондаренко С. K. Становлення модерної культури читання в Російській імперії у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. (на матеріалах Харківської губернії). Харків, 2015. 220 с.

Двомиченко А. С. Воскресые школы: История и современность. Мир науки, культуры, образования. 2021. № 86. С. 9–11.

Хмельницька Л. Педагогічні інновації Христини Алчевської в системі народного шкільництва другої половини XIX – початку XX століття. Соціум. Документ. Комунікація. 2021. Т. 11. С. 186–204.

Никитина Е. Е. Воскресные школы в системе народного образования (вторая половина XIX в. – 1917 г.). Источники исследования о педагогическом прошлом: интерпретация проблем и проблемы интерпретации : материалы конф. Моск. пед. гос. университета, г. Москва, 20–21 сентября 2012 г. Москва, 2019. С. 556–562.

Шафрановський В. Недільні школи як базові осередки освіти. Педагогічні науки. 2021. № 77. С. 91–94.

Алчевская Х. Д. Годичный отчетъ учительницы Х. Д. Алчевской 1910/1911. Москва : Типографія П. П. Рябушинскаго, 1916. 31 с.

Алчевская Х. Д., Алчевская Е. А., Алчевская А. А., Баршевская Л. В., Гордѣева Е. Д., Гришенко А. П., Дашкевичъ З. И., Дашкевичъ Л. И., Ефимовичъ Л. Е., Иванова А. Д., Иванова М. А., Калмыкова А. М., Пенго Н. П., Цвѣткова Е. И. Что читать народу? Критический указатель книгъ для народнаго и дѣтскаго чтения составленъ учительницами харьковской частной женской воскресной школы : указатель книг с комментариями. С.-Петербургъ : Типографія В. С. Балашева, 1889. Т. 2. 976 с.

Алчевская Х. Д., Гордѣева Е. Д., Гришенко А. П., Дашкевичъ З. И., Ефимовичъ Л. Е., Иванова А. Д., Иванова М. А., Калмыкова А. М., Пенго Н. П., Руднева О. С., Цвѣткова Е. И. Что читать народу? Критический указатель книгъ для народнаго и дѣтскаго чтения составленъ учительницами харьковской частной женской воскресной школы : указатель книг с комментариями. С.-Петербургъ : Типографія В. С. Балашева, 1888. Т. 1. 805 с.

Книга взрослыхъ. Первый годъ обученія. Составлена учительницами воскресныхъ школъ при ближайшемъ участіи Х. Д. Алчевской : уч. пособие. Москва : Типографія Т-ва И. Д. Сытина, 1908. 160 с.

Полувѣковой юбилей (1862–1912). Москва : Типографія Т-ва И. Д. Сытина, 1912. 244 с.