ФОРМУВАННЯ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ЕЛІТИ ЯК ОРІЄНТИР ФАХОВОЇ АКАДЕМІЧНОЇ МУЗИЧНОЇ ОСВІТИ
PDF

Ключові слова

фахова академічна музична освіта, сучасна музична еліта, сучасне соціокультурне середовище, плюралізм еліт, музичний капітал, критичне мислення, культурна всеїдність. professional academic music education, modern musical elite, modern socio-cultural environment, pluralism of elites, musical capital, critical thinking, cultural omnivorism.

Як цитувати

ДОЛГІХ, Я. В. (2022). ФОРМУВАННЯ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ЕЛІТИ ЯК ОРІЄНТИР ФАХОВОЇ АКАДЕМІЧНОЇ МУЗИЧНОЇ ОСВІТИ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 110-116. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.16

Анотація

Здійснено аналіз ключових характеристик сучасної музичної еліти у контексті визначення орієнтирів функціонування фахової академічної музичної освіти. Цю страту позиційовано як групу лідерів, здатних до перетворювальної діяльності, продиктованої кризовими процесами у європейській музиці письмової традиції. Актуалізовано потребу в розробці нової освітньої парадигми формування еліти як спільноти, готової реагувати на виклики сучасності та трансформувати музичну культуру. Наголошено на застарілості традиційного підходу до ідентифікації еліти академічної музики, заснованого на протиставленні груп «обраних» та «маси». Особливості еліти пов’язано з соціокультурним контекстом, властивістю якого є хаотична інтонаційна багатоукладність (Ю. Чекан), що породжує плюралізм музичних еліт. Зазначено, що співіснування великої кількості рівних субкультур нівелює опусоцентристську концепцію виокремлення музичної еліти, а тому визначення її ідентифікаторів слід базувати на властивостях академічної музичної практики. Окреслено якісні характеристики сучасної музичної еліти, пов’язані з лідерством у професійній та інтелектуальній діяльності, а також з огляду на аспект музичних інтересів. Зазначено, що фахова компетентність визначається обсягом накопичення музично-культурного капіталу (П. Бурдьє) як сукупності інкорпоративних (знання, навички та досвід), об’єктивованих (матеріальні предмети) та інституціоналізованих ресурсів (академічне визнання індивіду як носія інкорпорованих ресурсів). Зважаючи на ключову роль інтелекту у процесах змін, наголошено на критичному мисленні як властивості представників еліти. Здатність мислити критично розуміється як передумова адаптації академічного музичного мистецтва до умов сучасності. Параметр культурної всеїдності (cultural omnivorism) позиційовано як третій вимір ідентифікації сучасної музичної еліти, що позначає здатність до однакового сприйняття та аналізу усіх музичних практик.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.16
PDF

Посилання

Адорно Т. В. Избранное: Социология музыки. Москва, Санкт-Петербург : Университетская книга, 1998. 445 с.

Бурдье П. Формы капитала. Западная экономическая социология: Хрестоматия современной классики. Москва : Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2004. С. 519–536.

Кожевникова Л. В. Трансформация роли элит в условиях глобализации. Вестник ГУУ. 2013. № 16. С. 303–305.

Кондаков И. В. Элитарная культура. Культурология. XX век. Энциклопедия в двух томах. Санкт-Петербург : Университетская книга, 1998. Т. 2. С. 385–389.

Лозовой В. А., Пугина И. Н. Культура личности. Интеллект. Творчество. Интеллектуализация общества и творчество. Новосибирск, 1991. С. 91–101.

Манхейм К. Избранное: Диагноз нашего времени. Москва : Изд-во «РАО Говорящая книга», 2010. 744 с.

Мартынов В. Конец времени композиторов. Москва : Русский путь, 2002. 296 с.

Михайлева Е. Г. Интеллектуальна элита в матрице современных цивилизационных изменений. Харьков : Изд-во НУА, 2007. 576 с.

Олейник М. А. Музыка как фактор социокультурной стратификации в современном обществе. Известия ВГПУ. 2007. № 3. С. 95–98.

Флиер А. Я. Культурология для культурологов. Москва : Академический Проект, 2000. 496 с.

Чекан Ю. Інтонаційний образ світу. Київ : Логос, 2009. 226 с.

Чекан Ю. Сучасна соціокультурна ситуація і проблеми музичної освіти. Українська музика. 2013. Число 3. С. 41–53.

Bourdieu P. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge : Harvard University Press, 1984. 613 p.

Emmison M. Social class and cultural mobility: Reconfiguring the cultural omnivore thesis. Journal of Sociology. № 39 (3). 211–230. https://doi.org/10.1177/00048690030393001

Huitt W. Critical thinking: An overview. Educational Psychology Interactive. Valdosta, GA : Valdosta State University, 1998. URL: http://www.edpsycinteractive.org/topics/cogsys/critthnk.html (дата звернення: 28.01.2022).

Veenstra G. Class Position and Musical Tastes: A Sing-Off between the Cultural Omnivorism and Bourdieusian Homology Framework. Canadian Review of Sociology. № 5. 2015. P. 134–159. https://doi.org/10.1111/cars.12068