«НАУКА ПРО РІДНОМОВНІ ОБОВ’ЯЗКИ» ІВАНА ОГІЄНКА: СУЧАСНЕ ПРОЧИТАННЯ У КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНО СВІДОМОЇ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ ЗДОБУВАЧА ВИЩОЇ ОСВІТИ
PDF

Ключові слова

національно свідома мовна особистість здобувача вищої освіти, ділова українська мова, ротаційна модель змішаного навчання, аудиторна та позааудиторна робота, «рідномовні обов’язки», мовні норми, «чуття мови» nationally conscious linguistic personality of a higher education student, business Ukrainian, rotational model of blended learning, classroom and extracurricular work, “native language duties”, language norms, “language sense”

Як цитувати

КЛИМОВА, К. Я. (2024). «НАУКА ПРО РІДНОМОВНІ ОБОВ’ЯЗКИ» ІВАНА ОГІЄНКА: СУЧАСНЕ ПРОЧИТАННЯ У КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНО СВІДОМОЇ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ ЗДОБУВАЧА ВИЩОЇ ОСВІТИ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ГУМАНІТАРНІ НАУКИ», (4), 11-17. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2024.4.2

Анотація

У статті досліджуються теоретичні засади та практичні аспекти проблеми формування здобувача вищої освіти як національно свідомої мовної особистості на заняттях із ділової української мови у закладі вищої освіти. Актуальність наукової розвідки автор вбачає у зростанні ролі державної мови у суспільстві та інтересу молоді до наукової спадщини видатних патріотів України. Основною метою дослідження є теоретичне обґрунтування та експериментальна перевірка ефективності використання есея Івана Огієнка «Наука про рідномовні обов’язки» як засобу формування національно свідомої мовної особистості фахівця в умовах змішаного навчання. Відповідно до мети послідовно вирішено низку завдань: проаналізовано джерельну базу, на основі якої запропоновано дефініцію поняття «національно свідома мовна особистість здобувача вищої освіти»; розроблено програму експериментального дослідження; оновлено зміст завдань за темами курсу ділової української мови, до якого введено опрацювання висловлювань Івана Огієнка із названої вище праці; апробовано оригінальні завдання у процесі навчання першокурсників за ротаційною моделлю; узагальнено результати експериментального дослідження. Автор узагальнює виклики, із якими стикається викладач вищої школи під час викладання української мови за ротаційною моделлю змішаного навчання, таких як: неузгодженість завдань для аудиторної та позааудиторної роботи, слабкий інтерес студентів до вивчення праць відомих українців минулого, свідоме ігнорування норм літературної мови під час професійного спілкування, психологічний дискомфорт першокурсників у процесі виголошення промов перед аудиторією, порушення правил академічної доброчесності. Зазначені виклики окреслено в результаті проведення констатувального експерименту, що зумовило необхідність розробки та впровадження у навчальний процес програми експериментального навчання (протягом навчального семестру). У статті вміщено низку оригінальних завдань для позааудиторної та аудиторної роботи, які відповідають темам курсу ділової української мови. На початку кожного завдання – висловлювання із праці Івана Огієнка «Наука про рідномовні обов’язки» (1936 р.), яке ілюструє те чи інше питання теми, спонукає студентів до роздумів та творчої діяльності. Дані контрольного експерименту, оброблені за допомогою методів математичної статистики у цілому засвідчили ефективність впроваджених завдань і позитивну динаміку процесу формування національно свідомої мовної особистості студентів-нефілологів. Перспективами цього дослідження є окреме лінгводидактичне студіювання питань формування академічної доброчесності та риторичної компетентності із використанням праць видатних українців.

https://doi.org/10.52726/as.humanities/2024.4.2
PDF

Посилання

Груба Т. Л. Моделі змішаного навчання в системі підготовки студентів-філологів: характеристика та особливості впровадження. Мовна особистість в освітньому просторі : монографія / за заг. ред. І. Д. Пасічника; редкол. О. А. Вісич, Х. М. Карповець, З. В. Столяр. Острог : Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2021. С. 184–196. URL: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8496/1/%D0%9C%D0%BE%_%D0%9E%%80%D0%BE%D0%B3.pdf

Гусак І. Формування цілісної національно-мовної особистості майбутнього фахівця // Мова та культура у просторі новітніх технологій: проблеми сучасної комунікації : матеріали VІ Міжнародної наукової конференції, м. Київ, 23 березня 2023 р. К. : Талком, 2023. С. 29–30. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59270

Марчук, Л. (2010). Термінологія на сторінках часопису Івана Огієнка "Рідна мова" (1933–1935 рр.). Іван Огієнко і сучасна наука та освіта, (VII), 133–139. вилучено із http://ohiienko.kpnu.edu.ua/article/view/255944

Огієнко Іван. Наука про рідномовні обов’язки : Рідномовний катехизис для вчителів, робітників пера, духовенства. адвокатів, учнів і широкого громадянства / Іван Огієнко /. Жовква : друкарня оо. Василіян, 1936. 72 с. URL: https://chtivo.org.ua/literature/publicistika/9582-nauka-pro-ridnomovni-obovjazki-vitjagi.html

Поперечна Г. Національна свідомість як цінність і умова розвою нації. Ціннісні орієнтири в сучасному світі: теоретичний аналіз та практичний досвід : збірник тез ІV Міжнародної науково-практичної конференції (13–14 травня 2022 року, м. Тернопіль). Тернопіль : Вектор ; ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2022. С. 182–186. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/25833

Рідна мова / Л. В. Кравець. Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. К.: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2024. URL: https://esu.com.ua/article-885376

Святоцький О. Д. Поняття, ознаки, атрибути та символи державності. Право України. 2021. № 9. С. 22–25. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001417013 України». 23 лютого 2019 року. URL: http://www.golos.com.ua/article/314085

Сохацька, Є. І. Іван Огієнко – будівничий нації (за матеріалами «Нашої культури»). Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2002. № 9. С. 32–34. URL: http://eprints.zu.edu.ua/166/2/30.pdf

Черкасенко Спиридон. О рідна мово, скарбе мій! URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=12623#google_vignette

Kateryna Klymova, Svitlana Petrova, Antonina Plechko, Tetyana Kovalyova, Svitlana Khmelivska. Implementation of Blended Learning Rotation Model in Teaching Business English and Business Ukrainian in Higher Education Institutions //World Journal of English Language, 2023. Vol. 13. No. 7. Ontario, Canada. URL: http://wjel.sciedupress.com/