«THE SCIENCE OF MOTHER TONGUE DUTIES’» BY IVAN OHIENKO: MODERN PERCEPTION IN THE CONTEXT OF FORMING A NATIONALLY CONSCIOUS LINGUISTIC PERSONALITY OF A HIGHER EDUCATION STUDENT
PDF (Українська)

Keywords

національно свідома мовна особистість здобувача вищої освіти, ділова українська мова, ротаційна модель змішаного навчання, аудиторна та позааудиторна робота, «рідномовні обов’язки», мовні норми, «чуття мови» nationally conscious linguistic personality of a higher education student, business Ukrainian, rotational model of blended learning, classroom and extracurricular work, “native language duties”, language norms, “language sense”

How to Cite

КЛИМОВА, К. Я. (2024). «THE SCIENCE OF MOTHER TONGUE DUTIES’» BY IVAN OHIENKO: MODERN PERCEPTION IN THE CONTEXT OF FORMING A NATIONALLY CONSCIOUS LINGUISTIC PERSONALITY OF A HIGHER EDUCATION STUDENT. ACADEMIC STUDIES. SERIES “HUMANITIES”, (4), 11-17. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2024.4.2

Abstract

The article examines the theoretical foundations and practical aspects of the problem of forming a higher education student as a nationally conscious linguistic personality in the business Ukrainian language classes at a higher education institution. The author sees the relevance of scientific research in the growing role of the state language in society and the interest of young people in the scientific heritage of prominent patriots of Ukraine. The main purpose of the study is to theoretically substantiate and experimentally test the effectiveness of using Ivan Ohienko’s essay “The Science of Native Language Duties” as a means of forming a nationally conscious linguistic personality of a specialist in a blended learning environment. In accordance with the aim, a number of tasks were consistently solved: the source base was analysed, on the basis of which the definition of the concept of “nationally conscious linguistic personality of a higher education student” was proposed; an experimental research programme was developed; the content of tasks on the topics of the Business Ukrainian course was updated, which included the processing of Ivan Ohienko’s statements from the above-mentioned work; original tasks were tested in the process of teaching freshmen according to the rotational model; the results of the experimental research were summarised. The author summarises the challenges faced by a higher education teacher when teaching the Ukrainian language in a rotational model of blended learning, such as: inconsistency of tasks for classroom and extracurricular work, low interest of students in studying the works of famous Ukrainians of the past, deliberate disregard for the norms of literary language in professional communication, psychological discomfort of freshmen in the process of giving speeches in front of an audience, violation of the rules of academic integrity. These challenges are outlined as a result of the fact-finding experiment, which necessitated the development and implementation of an experimental training programme (during the academic semester) in the educational process. The article contains a number of original tasks for extracurricular and classroom work that correspond to the topics of the Business Ukrainian course. At the beginning of each task there is a statement from Ivan Ohienko’s work “The Science of Native Language Duties” (1936) that illustrates a particular issue of the topic, encourages students to think and be creative. The data of the control experiment, processed using the methods of mathematical statistics, have generally shown the effectiveness of the implemented tasks and the positive dynamics of the process of forming a nationally conscious linguistic personality of students. The prospects of this study are a separate linguistic and didactic study of the issues of forming academic integrity and rhetorical competence using the works of prominent Ukrainians.

https://doi.org/10.52726/as.humanities/2024.4.2
PDF (Українська)

References

Груба Т. Л. Моделі змішаного навчання в системі підготовки студентів-філологів: характеристика та особливості впровадження. Мовна особистість в освітньому просторі : монографія / за заг. ред. І. Д. Пасічника; редкол. О. А. Вісич, Х. М. Карповець, З. В. Столяр. Острог : Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2021. С. 184–196. URL: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8496/1/%D0%9C%D0%BE%_%D0%9E%%80%D0%BE%D0%B3.pdf

Гусак І. Формування цілісної національно-мовної особистості майбутнього фахівця // Мова та культура у просторі новітніх технологій: проблеми сучасної комунікації : матеріали VІ Міжнародної наукової конференції, м. Київ, 23 березня 2023 р. К. : Талком, 2023. С. 29–30. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59270

Марчук, Л. (2010). Термінологія на сторінках часопису Івана Огієнка "Рідна мова" (1933–1935 рр.). Іван Огієнко і сучасна наука та освіта, (VII), 133–139. вилучено із http://ohiienko.kpnu.edu.ua/article/view/255944

Огієнко Іван. Наука про рідномовні обов’язки : Рідномовний катехизис для вчителів, робітників пера, духовенства. адвокатів, учнів і широкого громадянства / Іван Огієнко /. Жовква : друкарня оо. Василіян, 1936. 72 с. URL: https://chtivo.org.ua/literature/publicistika/9582-nauka-pro-ridnomovni-obovjazki-vitjagi.html

Поперечна Г. Національна свідомість як цінність і умова розвою нації. Ціннісні орієнтири в сучасному світі: теоретичний аналіз та практичний досвід : збірник тез ІV Міжнародної науково-практичної конференції (13–14 травня 2022 року, м. Тернопіль). Тернопіль : Вектор ; ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2022. С. 182–186. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/25833

Рідна мова / Л. В. Кравець. Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. К.: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2024. URL: https://esu.com.ua/article-885376

Святоцький О. Д. Поняття, ознаки, атрибути та символи державності. Право України. 2021. № 9. С. 22–25. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001417013 України». 23 лютого 2019 року. URL: http://www.golos.com.ua/article/314085

Сохацька, Є. І. Іван Огієнко – будівничий нації (за матеріалами «Нашої культури»). Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2002. № 9. С. 32–34. URL: http://eprints.zu.edu.ua/166/2/30.pdf

Черкасенко Спиридон. О рідна мово, скарбе мій! URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=12623#google_vignette

Kateryna Klymova, Svitlana Petrova, Antonina Plechko, Tetyana Kovalyova, Svitlana Khmelivska. Implementation of Blended Learning Rotation Model in Teaching Business English and Business Ukrainian in Higher Education Institutions //World Journal of English Language, 2023. Vol. 13. No. 7. Ontario, Canada. URL: http://wjel.sciedupress.com/