МОВНОКОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ: ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОГО НАУКОВОГО ДИСКУРСУ
PDF

Ключові слова

мовнокомунікативна компетентність, комунікативна компетентність, фахова мова, медичний дискурс, студенти-медики, мовна особистість, мовнокомунікативні вміння linguistic and communicative competence, communicative competence, professional language, medical discourse, medical students, linguistic personality, linguistic and communicative skills

Як цитувати

СІЛЕВИЧ, Л. І. (2024). МОВНОКОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ: ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОГО НАУКОВОГО ДИСКУРСУ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ГУМАНІТАРНІ НАУКИ», (3), 49-55. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2024.3.7

Анотація

У статті визначено особливості сучасного наукового дискурсу, який розкриває актуальну різноаспектну проблемно-тематичну специфіку дослідження мовнокомунікативної компетентності студентів вищих медичних закладів освіти. Проаналізовано особливості науково-дослідницьких інтересів викладачів-мовознавців, які беруть участь у підготовці майбутніх спеціалістів сфери охорони здоров’я. Відзначено, що для дослідження використано низку методів, зокрема прес-кліпінгу, бібліографічний, описовий, аналізу й синтезу, що дозволило отримати нову наукову інформацію про тематику сучасних досліджень, об’єднаних поняттям «мовнокомунікативна компетентність». Визначено основні проблемно-тематичні аспекти сучасного наукового дискурсу вказаної проблематики, за якими провадять дослідження мовознавці: формування мовнокомунікативних умінь майбутніх спеціалістів, мовнокомунікативна компетентність та її ефективність, культура професійного спілкування, специфіка комунікації медичних працівників з пацієнтами; мовнокомунікативні тактики спеціалістів, плекання успішної мовної особистості майбутнього медичного фахівця. Наголошено, що професійні вимоги і виклики сьогодення вимагають удосконалення освітнього процесу, покликаного покращувати наявні і формувати нові прийнятні моделі формування мовнокомунікативної компетентності майбутніх медиків. Доведено, що сучасний науковий дискурс мовознавців характеризується багатогранністю обговорюваної проблематики, а отже, сприяє розвитку цієї важливої сфери вивчення української мови за професійним спрямуванням. Відзначено, що здійснений аналіз наукового дискурсу вказаного напряму дозволяє акцентувати складні проблеми, які потребують нагального розгляду та покращання навчального процесу. Підкреслено, що отримані результати в перспективі можуть стати основою практичних рекомендацій мовознавцям для заповнення дослідницьких прогалин у царині удосконалення мовнокомунікативної компетенції студентів-медиків.

https://doi.org/10.52726/as.humanities/2024.3.7
PDF

Посилання

Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики. Київ, 2004.344 с.

Вербовецька О. С. Синонімічні відношення лексичних одиниць в освітній українській медичній термінології. Мовна комунікація: наука, культура, медицина : матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. Тернопіль, 4–5 черв. 2020 р. Тернопіль, 2020. С. 11–13.

Єрченко О. В. Структурно-композиційні та лінгвокогнітивні принципи наукової медичної статті та анотації : дис. … канд. філол. наук: 10.01.04. Львів, 2015. 269 с.

Іваннікова О., Гарачук Т. Мовно-комунікативна компетентність педагога: історико-теоретичний аспект. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 61, том 1. С. 307–315.

Камінська О. Фахова мова. Проблематика, визначення та особливості вживання. Актуальні питання суспільних наук та історії медицини. 2018, № 1 (17). С. 6–9.

Клюфінська І.М. Фахова мова як спосіб вираження спеціалізації. Закарпатські філологічні студії. 2023. Вип. 30. С. 140–144.

Костіцька І. О., Соломчак Д. Б., Урбанович А. М., Жердьова Н. М., Гриджук Т. І., Басюга І. О., Жураківська О. Я., Шевчук М. В., Багрій М. М. Cучасні методи удосконалення комунікативної компетентності у студентівмедиків на додипломному етапі навчання. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2019. VII (76), Issue: 187. С. 37–40.

Кульчицький В. Й.. Сутність і структура сформованості професійного мовлення студентів – медичних сестер у процесі фахової підготовки. Медсестринство. 2021. № 3. С. 4–7.

Литвиненко Н. Дослідження медичного дискурсу у вітчизняному та зарубіжному мовознавстві. Мовознавство. 2009. Вип. 17. С. 143–152.

Навчук Г. Шутак Л. Полагнин А. Комунікативна компетентність медичних і фармацевтичних працівників та ефективність їх праці. Актуальні питання суспільних наук та історії медицини. 2023, № 1(35). С. 92–95.

Полюк І. С Бондар Л. В. Рибчук О. С. Лінгвопрагматичний аспект дослідження медичного дискурсу. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2022. Т. 33 (72). № 1. Ч. 2. С. 26–31.

Роман Л., Тимофійчук І. Комунікативні особливості медичного дискурсу. Актуальні питання суспільних наук та історії медицини. 2017, 1 (13). С. 26–29.

Струганець Л. Мовнокомунікативна компетентність лідера в освітній галузі (теоретичний ракурс). Університети і лідерство. 2015, № 1. С. 52–55.

Ткач А. В. Культура фахового мовлення – важливий показник професіограми майбутнього медичного працівника. Науковий вісник Чернівецького університету. 2015, вип. 761. С. 83.