A PERSONAL APPROACH TO THE FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE COMPETENCE OF STUDENTS OF HIGHER EDUCATION
PDF (Українська)

Keywords

особистість, мовна освіта, іншомовна компетентність, іноземна філологія, інтерактивні методи навчання personality, language education, foreign language competence, foreign philology, interactive teaching methods

How to Cite

ХОЛОДНЯК O. В. (2023). A PERSONAL APPROACH TO THE FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE COMPETENCE OF STUDENTS OF HIGHER EDUCATION. ACADEMIC STUDIES. SERIES “HUMANITIES”, (4), 19-24. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2023.4.3

Abstract

In the article, the author revealed the understanding and means of implementing a personal approach during the formation of foreign language competence among students of higher education on the example of the organization of studies at the Faculty of Foreign Philology at H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The article defines the relevance of the personal approach precisely at the stage of diagnosis of such work. Using the methods of analyzing the content of educational programs and syllabi, studying the materials of open classroom classes and the results of monitoring studies at the university, the author obtained the following results. It has been established that the purpose of the stage of diagnosis of foreign language competence formation in the realities of today's challenges is to focus attention on achieving goals: studying the peculiarities of the vision of goals and expected results by teachers and students of higher education during the mastering of foreign language training disciplines. In the article, the author specified the target elements of the diagnostic stage, namely: analysis of the requests of the participants of the educational process regarding the creation of an environment of foreign language communication, involvement in research work in scientific schools, creation of an environment of continuous personal and professional development. The author emphasized that within the framework of the implementation of the personal approach, the results of the diagnostic stage provide rich material for the empirical study of landmarks for the formation of the individual educational trajectory of those seeking higher education. This significantly affects the quality of education and professional training. The article presents a proposal regarding the use of pedagogical design elements for the formation of foreign language competence of students of higher education: determining the style and format of interactions, educational and cognitive communications, developing educational content according to the principles of rationality, efficiency, and emotional comfort. The author presented the experience of using J. Keller's model in the educational process, the basic plan for conducting a diagnostic class in the form of a biennale.

https://doi.org/10.52726/as.humanities/2023.4.3
PDF (Українська)

References

Hymes D. On Communicative Competence / D. Hymesin, J. B. Prideand, J. Holmes (eds.). NewYork : Harmondsworth : Penguin, 1972. P. 269–293.

Nakhod S. The basis question of motivation of employees workingin a remote mode. Journal of Critical Reviews. 2020. 7 (11). P. 1657‒1660.

Бадер С. Розвиток іншомовної компетентності здобувача вищої освіти в умовах змішаного навчання. Академічні візії. 2022, (2). С. 12–21. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/15

Білан Н. М. Формування іншомовної компетентності майбутніх інженерів-енергетиків засобами проєктних технологій у технічних університетах : дис. ... наук. ступеня д-ра філософії : 01 : 015 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2022. 350 с. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27682

Вороніна Д. А. Зміст та структура іншомовної комунікативної компетентності сучасних фахівців. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова Серія 13. Проблеми трудової та професійної підготовки. 2019. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/19532/Voronina.pdf?sequence=1

Зенякін О. С. Формування іншомовної комунікативної компетентності як складова духовного та інтелектуального навчання здобувачів вищої освіти. Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті. Харків, 2022. С. 330–333. URL: https://doi.org/10.34142//2708-4809.SIUTY.2022.80

Концепція розвитку педагогічної освіти. Стратегія розвитку ХНПУ імені Г.С. Сковороди на 2021–2025 рр. / Відділ менеджменту і моніторингу діяльності університету. (2023). URL: http://hnpu.edu.ua/uk/monitoryng

Солошенко-Задніпровська Н.К. Можливості використання інтернет-ресурсів у формуванні навичок аудіювання здобувачів немовних спеціальностей. Мовна освіта фахівця: сучасні виклики та тенденції: матеріали V Всеукраїнської науково-практичної конференції (23 лютого 2023 року). Харків: Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2023. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/c477f98c-6d0d-46bc-8cef-64b8e0e6e299/content

Факультет іноземної філології. ХНПУ імені Г.С. Сковороди ХНПУ імені Г.С. Сковороди. (2023). URL: http://hnpu.edu.ua/uk/fac-inoz-fil