Анотація
Стаття присвячена аналізу психолінгвістичних механізмів маніпуляції, які активно використовуються у сучасному інформаційному просторі. Застосовано міждисциплінарний підхід, що включає когнітивно-прагматичний, контент-аналіз і порівняльний аналіз маніпулятивних стратегій у різних видах дискурсу, таких як політичний, медійний та рекламний. У роботі розглядаються ключові мовні засоби, зокрема метафори, евфемізми, директиви та емоційно забарвлена лексика, що сприяють прихованому впливу на свідомість і поведінку реципієнтів. Автори пропонують аналіз маніпулятивних стратегій, спрямованих на вплив на свідомість і поведінку в умовах інформаційного перенасичення. Дослідження показує, що маніпулятивний вплив базується на створенні когнітивних та емоційних бар’єрів, використанні стереотипів і штучної мотивації, що дозволяє маніпуляторам досягати власних цілей. Зазначається, що маніпуляція може мати як негативний, так і конструктивний характер, залежно від етичних норм і контексту застосування. Особлива увага приділяється розробці рекомендацій щодо формування медіаграмотності та критичного мислення для протидії маніпулятивним стратегіям. Робота базується на теоретичних і практичних напрацюваннях у психолінгвістиці, когнітивній науці та соціальній психології, що дозволяє комплексно дослідити механізми впливу. Знання механізмів маніпуляції сприяє кращому розумінню прихованих намірів у комунікації, а також зменшує ризики потрапляння під вплив маніпуляторів. Крім того, подальші дослідження у цій галузі можуть забезпечити інструментарій для більш ефективного аналізу інформаційного контенту та сприяти формуванню стійкості до маніпулятивних впливів.
Посилання
Руда, О. Г. Мовне питання як об’єкт маніпулятивних стратегій у сучасному українському політичному дискурсі: монографія. Київ: НАН України, Інститут української мови. 2012. 232 с.
Сизонов, Д. Ю. Психолінгвістичні основи медіаграмотності: до проблеми інтерпретації медіатекстів. Science and Education. 2017. № 7. С. 82–88. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017-7-13.
Павлів, О.Ю. Лінгвопрагматичні аспекти маніпулятивних стратегій у мовленні персонажів А. Мандзоні «Заручені». Проблеми семантики, прагматики та когнітивної лінгвістики. 2023. № 43. С. 65–80. Київський національний університет імені Тараса Шевченка. https://doi.org/10.17721/2663-6530.2023.43.06
Проскуріна, В. А. Комунікація і комунікативні бар’єри: Соціально-психологічний підхід. Наукові праці МАУП. 2009. № 3(22). С. 190–197.
Шерешкова, І. Психолінгвістичне маніпулювання текстових повідомлень. Baltic Journal of Legal and Social Sciences. 2021. № 3. С. 183–191. https://doi.org/10.30525/2592-8813-2021-3-20
Крашеніннікова, Т. В. Маніпулятивні властивості мови. Матеріали Всеукраїнської наукової конференції «Актуальні проблеми сучасних лінгвістичних досліджень та застосування інноваційних технологій викладання мов у вищій школі нефілологічного профілю». Дніпро: Адверта. 2017. С. 17–28.
Нагорна, О. О. Мова як інструмент маніпуляції: cтилістичний аналіз використання лексики у політичному й діловому дискурсі. Закарпатські філологічні студії. 2023. Випуск 32. Том 2. С. 64–68. https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2023.32.2.11
Коваленко, А. М., & Марченко, Т. С. Мовні засоби реалізації маніпулятивного впливу в сучасних англомовних ЗМІ. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія. 2019. № 38(1). С. 214–218.
Bochynska, A., Keeble, L., Halfacre, C., Casillas, J. V., Champagne, I.-A., Chen, K., Röthlisberger, M., Buchanan, E. M., & Roettger, T. M. Reproducible research practices and transparency across linguistics. Glossa Psycholinguistics, 2023. 2(1), 18, 1–36. https://doi.org/10.5070/G6011239 https://escholarship.org/uc/item/6m62j7p6
Kałowski, P., Zajączkowska, M., Branowska, K., Olechowska, A., Siemieniuk, A., Dryll, E., & Banasik-Jemielniak, N. Individual Differences in Verbal Irony Use: A Systematic Review of Quantitative Psycholinguistic Studies. Metaphor and Symbol, 2023. 38(1), 81–111. https://doi.org/10.1080/10926488.2022.2160253
Levko, O. Precedent units as a means of manipulation in Ukrainian religious media discourse: Psycholinguistic approach. Psycholinguistics, 2020. 28(2), 99–127. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2020-28-2-99-127
Tadjievich, X. U. The role of lexicology in language teaching. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 2024. 5(12), 41–44. https://wos.academiascience.org/index.php/wos/article/view/5171/4959