КАТЕГОРІЇ ГЕНДЕРУ У ВЗАЄМОДІЇ
PDF (English)

Ключові слова

гендер, мовлення, спілкування, поведінка, взаємодія, стереотип, плітки. gender, speech, communication, behavior, interaction, stereotype, gossip.

Як цитувати

SVIDER, I. A., & FRASYNYUK, N. I. (2022). КАТЕГОРІЇ ГЕНДЕРУ У ВЗАЄМОДІЇ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ГУМАНІТАРНІ НАУКИ», (1), 185-190. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2022.1.28

Анотація

Теорія мовного коду досліджує спосіб спілкування груп людей, враховуючи певні соціальні, культурні, гендерні або інші фактори. Таким чином, кожен мовленнєвий код містить уявлення про те, що означає бути чоловіком чи жінкою, він надає моделі мовленнєвої поведінки залежно від соціальних ролей кожного індивіда. Метою роботи є розгляд та аналіз характерних особливостей гендерних відносин у реалізації міжкультурної комунікації та проблем, що виникають у такій взаємодії. Актуальність цього питання полягає в поглибленні та інтенсифікації міжкультурних зв’язків між державами, а також загостренні боротьби за принципи і норми демократії, що включає подолання соціальних проблем і, зокрема, проблем гендерних відносин. Гендер є невід’ємною частиною мовленнєвої поведінки, він визначає стереотипні форми поведінки, підтверджені мовними засобами (вербальними та невербальними), що дозволяють людині позиціонувати себе в суспільстві. Особлива увага приділяється пліткам як соціально-мовленнєвому явищу і неминучій активності серед жінок і чоловіків. Гендерні відмінності в плітках також все ще активно досліджуються. Такі засоби, як хеджування, хвастощі, балакучість, інтонація, переривання, характерні для гендерної взаємодії, допомагають конкретизувати гендерні ролі в суспільстві, охарактеризувати деякі нюанси спілкування та розвіяти певні стереотипи. Також проаналізовано лексичні особливості жіночого та чоловічого мовлення. Щодо гендерної характеристики взаємодії, ми прийшли до наступних висновків. Жінок переривають частіше, ніж чоловіків; вони мають тенденцію надавати зворотню реакцію на висловлювання інших учасників більше, ніж чоловіки; і жінки, і чоловіки однаково балакучі; жінки використовують різний вибір і частоту лексичних одиниць, порівняно з чоловіками; мовлення жінок сповнене надмірних елементів; жінки схильні до пліток більше, ніж чоловіки; жінки хеджують свої мовленнєві акти, щоб не бути різкими та уникнути двозначності.

https://doi.org/10.52726/as.humanities/2022.1.28
PDF (English)

Посилання

Корнєва Л. М. Гендерний аспект комунікації. Філологічні науки. Полтава, 2013. Вип. 13. С. 106–113.

Ликова К. І. Ґендерний аспект лінгвістичних досліджень художнього тексту. Львівський філологічний часопис. Львів : «Гельветика», 2019. № 6. С. 144–147.

Марчишина А. А. Маскулінність у постмодерністському тексті : поняття, ідентичність, образ. Науковий вісник Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. Германська філологія. Чернівці : Рута, 2021. Вип. 831–832. С. 187–198.

Фоменко О. С. Ґендер і мова. Основи теорії ґендеру / за ред.Скорик М. М. Київ, 2004. С. 453–576.

Хайдар Д. М. Гендерна специфіка комунікації. Закарпатські філологічні студії. Ужгород, 2018. Т. 1, вип. 7. С. 120–125.

Backer C. Like Belgian Chocolate for the Universal Mind. Interpersonal and Media Gossip from an Evolutionary Perspective. 2005. URL: http://www.ethesis.net/gossip/gossip_contence.htm (Last accessed: 25.04.2022).

Coates J. Women, men and language : A sociolinguistic account of gender differences in language. Harlow : Longman, 2004. 245 p.

Eckhaus E., Ben-Hador B. Gossip and gender differences : a content analysis approach. Journal of Gender Studies, 2019. Vol. 28(1). P. 97–108.

Holmes J. An introduction to sociolinguistics. New York : Routledge, 2013. 512 p.

Holmes J. Paying compliments : a sex-preferential politeness strategy. Journal of Pragmatics. 1988. № 12. P. 445–465.

James D., Clarke S. Women, Men, and Interruptions : A Critical Review. Gender and Conversational Interaction. New York : Oxford University Press, 1993. P. 231–280.

Lakoff R. Language and Woman’s place. New-York : Harper&Row, 1975. 309 p.

Romaine S. Communicating Gender. Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum Associates, 1999. 424 p.

Rysman A. How the gossip became a woman. Journal of Communication. № 27. 1977. P. 176–180.

Tannen D. You just don’t understand : Women and men in conversation. New York : Ballantine Books, 1990. 352 p.

Trudgill P. Sex, Covert Prestige and Linguistic Change. Urban British English of Norwich Language in Society. Vol 1. No 2. Cambridge : Cambridge University Press, 1979. P. 179–195.

Watson D C. Gender differences in gossip and friendship. Sex Roles. Vol. 67(9–10). 2012. P. 494–502.

West C. and Zimmerman D. H. Doing Gender. Gender and Society. 1987. Vol. 1(2). С. 94–124.

Wolfson N. Perspectives : Sociolinguistics and TESOL. New York : Newbury House Publishers, 1989. 319 p.

Zimmerman,D. H. and West C. Sex roles, interruptions and silences in conversation. Language and Sex: difference and dominance. Rowely : Mass. Newbury House, 1975. P. 105–129.